Dobbelt Ds Definitive DVD Podcast

En Scene fra Raiders of the Lost Ark

af David Bjerre - 9. Juni 2008

Steven Spielberg er ikke bare en fed instruktør, fordi han laver nogle store film, med masser af effekter. Han er ganske enkelt en god historiefortæller. Tag nedenstående scene for eksempel.

Scenen

Marcus Brody ankommer til Indiana Jones' hjem, for at fortælle ham, at han har fået til opgave at lede efter arken. Scenen spiller 1,5 minut og indeholder en række vigtige informationer, men (bortset fra et enkelt nærbillede) er den faktisk filmet i eet langt skud.

Se bare her på denne række af screenshots fra filmen...

Indy åbner døren for Brody i entreen.

Sammen går de ind i stuen.

Kameraet følger med og giver os et fint oversigtsbillede.

Brody stopper op og vender sig mod kameraet. Bemærk de buede streger i toppen af billedet. Der filmes med en vidvinkel optik, for at hele rummet kan komme med.

Indy går igennem biledet og henter en drink. Kameraet bevæger sig ikke, men der er alligevel dynamik i billedet.

Indy går hen til sit klædeskab, Brody følger efter, og det gør kameraet også, samtidigt sænker det sig næsten ubemærket.

Brody sætter sig og Indy træder hen til sin kuffert, kameraet tilter op for at holde ham i billedet og pludselig virker vinklen truende, fordi kameraet blev sænket tidligere.

Brody begynder sin monolog, der advarer Indy om de kommende farer. Kameraet glider langsomt tættere på Brody, mens John Williams tema høres i baggrunden.

Den trykkede stemning brydes, da Indy klapper Brody på skuldren og går forbi ham.

Kameraet følger Indy over til skrivebordet i den anden ende af stuen. Vi er tilbage i det store oversigtsbillede.

Han tager sin pistol ud af en skuffe...

...Og går tilbage mod Brody mens han pakker den ud.

Vi får et enkelt indklip til et nærbillede af pistolen...

...men er hurtig tilbage til det forrige skud. Indy kaster pistolen over i sin kuffert.

Kameraet følger efter og ender på et nærbillede af pistolen, der lander i kufferten.

Opsummering

At skyde en scene, som denne, i et skud har flere fordele. Selvom klipning er en integreret del af det moderne filmsprog, bliver vi som publikum alligevel - ganske underbevidst - mindet om, at vi ser noget, der ikke er virkeligt, men fordi der ikke klippes i denne scene, føles den mere virkelig og nærværende. Hvis scenen er koreograferet rigtigt, kan man sagtens få alle de vinkler man skal bruge alligevel.

Derudover kan det også spare både tid og penge at skyde en scene på denne måde. Læg mærke til Spielbergs andre film, han bruger faktisk denne teknik flere steder. Selvom det tit er de store action scener, der ender med at sluge en masse opmærksomhed, så er det scener, som denne, der er med til at skabe en succesfuld film.